رمزارز یا ارز دیجیتال چیست

رمزارزها (ارز دیجیتال) دارایی‌های دیجیتالی هستند که با الگوریتم‌ های رمزنگاری شده ایجاد و مدیریت می‌شوند. در واقع ارز دیجیتال، پول الکترونیکی هستند که از آن برای تبادل کالا و خدمات استفاده می شوند و در دنیای امروز نقش بسیار مهمی ایفا می کنند. مفهوم ارز دیجیتال برای تسهیل در انجام امور مالی بدون حضور واسطه ها و توسط افراد جامعه استفاده می شود.

بیت کوین به عنوان اولین ارز دیجیتال جهان و پادشاه همه ارزهاست، در کنار آن هزاران رمزارز دیگر به مرور زمان نیز به وجود آمده‌اند. بیت کوین به کاربران امکان میدهد تا پرداخت و دریافت وجه آنلاین در وب سایتهای مختلف جهانی داشته باشند. امروزه، تعداد زیادی از پرداختها در کسب و کارها به صورت دیجیتال و آنلاین انجام می شود و مبتنی بر تجارت الکترونیک می باشد.

بازار رمزارزها به سرعت در حال توسعه و پیشرفت است. این روند می تواند نوید ورود به دنیای جدیدی از مراودات مالی کسب و کارها در آینده نزدیک باشد. با فراگیرتر شدن ارزهای دیجیتال و دسترسی مردم دنیا به آن ها، پرداخت با ارزهای دیجیتال در حال گسترش است.

ارزهای دیجیتال تنها ابزاری برای معامله نیستند، بلکه در سطح اجتماعی، فرهنگی و حتی سیاسی نیز تاثیرگذار می باشند. باوجود کوچک بودن بازار کریپتو در مقایسه با بازارهای مالی دیگر، تاثیر رمزارزها بر اقتصاد کل دنیا بسیار زیاد است.

رمزارز

استیبل کوین یا رمزارز با ثبات چیست

استیبل کوین نوعی ارز دیجیتال است که برای کاهش نوسانات قیمت طراحی شده است. ارز دیجیتال تتر محبوب‌ ترین و معروف ترین استیبل کوین دنیای کریپتوکارنسی است. قیمت این کوین ها به قیمت یک ارز فیات یا اونس طلا یا بشکه نفت گره خورده است. در واقع استیبل کوین‌ها ارزهای دیجیتالی با ثبات بازار رمزارزها محسوب می‌شوند. این ارزها با برخورداری از پشتوانه یک دارایی دیگر، همواره دارای قیمت ثابتی هستند.

از استیبل کوین‌ ها برای انتقالات مالی استفاده می‌شوند. مزیت استفاده از ارزهای دیجیتال استیبل به جای ارزهای فیات، هزینه تراکنش بسیار پایین و سرعت بالای انتقال مخصوصا برای حواله‌های برون مرزی می باشد.

برای سال‌ها، بانک‌ها به طور انحصاری مسئولیت جابه‌جایی وجوه را برعهده داشته‌اند. اما تکنولوژی بلاک چین در حال ایجاد انقلابی بسیار بزرگ است. در واقع این تکنولوژی، قواعد بازی را کاملا تغییر داده است.

در حال حاضر بسیاری از فعالان، کارآفرینان و سرمایه گذاران در آمریکا و اروپا، در حال لابی هستند تا استیبل کوین‌ها قانونمند شوند. به عقیده آن‌ها این کار می تواند قدمی برای شروع قانونی شدن خرید رمزارز باشد. این اتفاق حجم بسیار سنگینی از نقدینگی را وارد دنیای ارز دیجیتال خواهد کرد و تکنولوژی بلاک چین نیز در مقابل، صنعت بانکداری را مغلوب خود خواهد کرد.

تاثیر رمزارزها در اقتصاد و معاملات

میزان مالیات ارزهای دیجیتال به نحوه استفاده از رمزارز ‌ها بستگی دارد . افراد حقوقی تحت هر شرایطی باید مالیات را پرداخت کنند، اما افراد حقیقی بسته به نوع عملکرد و استفاده از رمزارز ‌ها می توانند مشمول پرداخت مالیات شوند.

درحال حاضر بانک های بسیاری از کشورها، در مبادلات تجاری بر مبنای رمزارز ورود پیدا کرده اند. بانک مرکزی ایران نیز ضوابط ناظر بر نحوه استفاده از ارزهای دیجیتال حاصل از استخراج داخلی به وسیله واحدهای صنعتی دارای پروانه بهره برداری از وزارت صمت را فقط به منظور پرداخت های ارزی بابت واردات و با رعایت کردن مجموعه مقررات ارزی تصویب کرده است .

به همین دلیل صرافی های مجاز و بانک ‌ها قادر هستند در چهارچوب این قوانین، نسبت به پرداخت ‌ ارزی در بخش واردات از طریق رمزارز های استخراج شده در داخل ایران اقدام کنند. به نظر می آید که در آینده نزدیک، شاهد خروج پول کاغذی از مبادلات و معاملات اقتصادی باشیم. درنتیجه به تدریج همه مبادلات مالی دیجیتالی می شوند.

چرا سیستم های حضور و غیاب بخریم؟
حضور و غیاب تیک باکس