بازاریابی چیست

بازاریابی مجموعه فعالیت های یک سازمان و فرآیندهای برقراری ارتباط ، ارائه و تبادل پیشنهاداتی است که برای مشتریان، شرکا و جامعه به طور کلی ارزش دارد. به هرگونه اقدامی که یک شرکت برای جذب مخاطب برای ارائه محصول یا خدمات شرکت از طریق پیام رسانی با کیفیت بالا و تبلیغات انجام می دهد، بازاریابی می گویند و در همه زمینه های تبلیغات، روابط عمومی، افزایش رضایت مشتری و فروش، به کسب و کار کمک می کند. در واقع فروش تحت بازاریابی قرار نمی گیرد، در عوض، فروش نتیجه بازاریابی است.

تکنیک های سنتی بازاریابی از جمله تلویزیون، رادیو، نامه و … هستند. اگرچه هنوز هم روش های سنتی رواج دارند، اما بازاریابی دیجیتالی اکنون به شرکت ها اجازه می دهد تا با استفاده از اینترنت و سایت، ایمیل، رسانه های اجتماعی و .. محصولات و خدمات خود را ارائه کنند.

در اصل بازاریابی به دنبال گرفتن یک محصول یا خدمات، شناسایی مشتریان ایده آل و جلب توجه مشتریان به محصول یا خدمات موجود است. هدف از بازاریابی، نشان دادن ارزش محصول، تقویت وفاداری به برند، تحقیق و تجزیه و تحلیل مصرف کنندگان، ارسال نظرسنجی، مطالعه در مورد خرید آنلاین و در نهایت افزایش فروش می باشد. همچنین آگاه کردن مردم از محصولات و خدمات شما و ترغیب آنها به خرید محصولات یکی از اهداف اصلی میباشد. باید بدانیم که کجا ، چه زمانی ، و چگونه مصرف کننده ما می خواهد با تجارت ما ارتباط برقرار کند؟

متخصصانی که در بخش های تبلیغ و ارتقاء یک شرکت کار می کنند، به دنبال جلب توجه مخاطبان کلیدی بالقوه از طریق تبلیغات هستند. تبلیغات مخاطبان خاصی را هدف قرار می دهد.

4 مورد موثر در بازاریابی

محصول، قیمت، مکان و تبلیغات چهارمورد مهم موثر در بازاریابی می باشند. این چهار مورد ترکیبات ضروری هستند که یک شرکت برای بازاریابی یک محصول یا خدمات نیاز دارد.

تولید – محصول

محصول به یک مورد یا مواردی که یک کسب و کار قصد دارد به مشتریان ارائه دهدف اشاره می کند. این محصول باید به دنبال تحقق تقاضای مصرف کننده است. بازاریابان باید درک کنند که چه کالایی می فروشند، چگونه از رقبای خود متمایز شوند و  آیا محصولات جایگزین در بازار وجود دارد یا خیر.

قیمت

هنگام تعیین قیمت، شرکت ها باید هزینه هر واحد، هزینه های بازاریابی و  توزیع را در نظر بگیرند. شرکت ها همچنین باید قیمت محصولات رقیب در بازار را بسنجند و قیمت پیشنهادی آنها برای نشان دادن یک جایگزین مناسب برای مصرف کنندگان را تحلیل کنند.

محل ارائه محصول

سوالات کلیدی این است که آیا شرکت محصولات را از طریق یک فروشگاه فیزیکی یا بصورت آنلاین یا از طریق هر دو کانال توزیع به فروش می رساند. اگر در یک فروشگاه فیزیکی فروش دارند ، چه نوع محصول فیزیکی را ارائه می کنند؟ اگر به صورت آنلاین فروش دارند، چگونه محصولات را ارائه می کنند.

معرفی و تبلیغ

معرفی و ارتقا و تبلیغات شامل فعالیتهای متنوعی از جمله تبلیغات، فروش، تخفیفات، روابط عمومی، بازاریابی مستقیم  و حمایت مالی است. تبلیغات باتوجه به اینکه محصول در چه مرحله از چرخه عمر خود قرار دارد متفاوت است. بازاریابان می فهمند که مصرف کنندگان قیمت و توزیع محصول را با کیفیت آن مرتبط می کنند و هنگام تدوین استراتژی کلی بازاریابی، این موضوع را در نظر می گیرند.

بازاریابی

این صنعت همچنان در حال تکامل است و استراتژی های زیر ممکن است برای برخی از شرکت ها نسبت به سایرین مناسب تر باشد.

استراتژی های سنتی

قبل از پیشرفت اینترنت و رسانه های اجتماعی، روش های سنتی راهی بود که شرکت ها کالاهای خود را تبلیغ کنند. انواع استراتژی های سنتی بازاریابی شامل موارد زیر است:

1- تبلیغات در فضای باز:

این نوع شامل نمایش عمومی تبلیغات از جمله تابلوهای تبلیغاتی ، تبلیغات چاپی روی بسته بندی ها، برچسب روی وسایل نقلیه یا تبلیغات در حمل و نقل عمومی است.

2- استفاده از تبلیغات چاپی:

از جمله تبلیغات چاپی می توان به بروشورها، آگهی ها، تبلیغات روزنامه یا تبلیغات مجله اشاره کرد.

3- بازاریابی مستقیم:

این نوع مستلزم محتوای خاص است که به مشتریان بالقوه تحویل داده می شود، مثلا می توان محتوای چاپی را به مشتریان ارسال کرد. همچنین می تواند شامل کوپن یا برگ تخفیف برای کالاها باشد.

3- بازاریابی مستقیم:

این نوع مستلزم محتوای خاص است که به مشتریان بالقوه تحویل داده می شود، مثلا می توان محتوای چاپی را به مشتریان ارسال کرد. همچنین می تواند شامل کوپن یا برگ تخفیف برای کالاها باشد.

4- بازاریابی الکترونیکی:

برای این نوع بازاریابی باید از تلویزیون و رادیو برای تبلیغات استفاده کرد. یک شرکت می تواند اطلاعات را از طریق رسانه های بصری یا شنوایی به مشتری منتقل کند

 5- بازاریابی رویداد:

این مدل بازاریابی شامل کنفرانس ها، نمایشگاه ها و سمینارها است و مشتریان باید در یک مکان خاص جمع شوند تا محصولات به آن ها ارائه گردد.

بازاریابی چیست

استراتژی های دیجیتال

این صنعت با معرفی بازاریابی دیجیتال تغییر بسیاری کرد. در حال حاضر راه های جدید زیادی وجود دارد که شرکت ها می توانند از طریق بازاریابی دیجیتال محصولاتشان را به مشتریان معرفی کنند.

1- بازاریابی اینترنتی:

این صنعت با معرفی بازاریابی دیجیتال تغییر بسیاری کرد. در حال حاضر راه های جدید زیادی وجود دارد که شرکت ها می توانند از طریق بازاریابی دیجیتال محصولاتشان را به مشتریان معرفی کنند.

2- استفاده از موتور جستجو:

شرکت ها می توانند هزینه ای را برای قرار دادن سایتشان در صفحات نتیجه موتورهای جستجو پرداخت کنند و یا از تکنیک های بهینه سازی موتور جستجو (SEO) استفاده کنند تا در نتایج جستجو قرار بگیرند.

2- پست الکترونیکی:

اگر شرکت ها آدرس پست الکترونیکی مشتریان را بدست آورند، می توانند پیام هایی شامل فرصت های تخفیف یا اطلاع در مورد فروش آینده ارسال کنند.

3- رسانه های اجتماعی:

شرکت ها می توانند هزینه ای را برای تبلیغات در رسانه ها پرداخت کنند . همچنین می توانند با ارسال محتوا، بارگذاری رسانه مانند عکس و فیلم و … محصولات خود را تبلیغ کنند.

4- بازاریابی وابسته:

یک شرکت وابسته و واسطه با اخذ کمیسیون از فروش، این نوع تبلیغ را انجام می دهد.

6- بازاریابی وبلاگ

5- تبلیغ محتوایی:

وبلاگ ها منحصر به نویسنده فردی نیستند. در حال حاضر برندهای مختلف وبلاگ هایی دارند تا در مورد صنعت و محصولات  خود بنویسند. این کار باعث می شود مشتریان بالقوه ای را که در اینترنت جستجو می کنند، هدایت کنند.

این تبلیغات شامل اشتراک گذاری اطلاعات در مورد یک محصول مانند کتابهای الکترونیکی، اینفوگرافیک و سمینارهای ویدئویی برای به دست آوردن اطلاعات مشتری و ترغیب آن ها برای استفاده از محصولات می باشد.

حضور و غیاب تیک باکس