حقوق و دستمزد کارگران در سال 1402

حقوق دستمزد کارگران و کارمندان هر سال توسط وزارت کار اعلام و از طریق رسانه‌های رسمی به اطلاع عموم مردم می‌رسد. در سال ۱۴۰۲ حقوق و دستمزد کارگران ، ۲۷ درصد افزایش یافت. بدین ترتیب، حداقل میزان حقوق ۷ میلیون و ۳۰۸ هزار و ۲۸۴ تومان خواهد بود. در واقع پایه مزد ماهانه کارگران ۵۳۰۸۲۸۴ تومان افزایش می یابد. همچنین سقف دریافتی گروه‌های مختلف ۵۵ میلیون تومان می باشد و پرداخت مازاد این مبلغ به کارکنان لشگری و کشوری ممنوع است.

علاوه بر افزایش ۵۷.۴ درصدی حقوق و دستمزد کارگران در سال 1402، بن کارگری و کمک هزینه اقلام مصرفی خانوار نیز  به 1,100,000 هزار تومان و حق مسکن به 900,000 هزار تومان و حق اولاد نیز 530,828 تومان رسید.

همچنین به کارگرانی که دارای یک سال سابقه کار می باشند و یا یک سال از دریافت آخرین پایه سنوات آن ها گذشته باشد، روزانه ۷۰۰۰ تومان به  پایه سنوات اصافه و پرداخت خواهد شد. بدین ترتیب سنوات روزانه کارگران مبلغ 210,000 هزار تومان می شود. به کارگران فصلی نسبت به مدت کارکردشان در سال ۱۴۰۱، میزان مقرر در این بند یا تبصره یک آن حسب مورد تعلق خواهد گرفت.

حقوق و دستمزد کارگران در سال 1401

جدول حقوق دستمزد کارگران در سال 1402 و مقایسه آن با سال 1401

جدول حقوق و دستمزد-1402

میزان عیدی کارمندان، کارگران، بازنشستگان و مستمری بگیران در سال 1402 هنوز مشخص نیست. در حال حاضر همه افراد منتظر نظر شورای عالی کار هستند تا رقم عیدی را اعلام کند.

نرخ افزایش حقوق بازنشستگان در سال 1402

طبق اطلاعات لایحه بودجه ۱۴۰۲ و با مصوبه اعضا، حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی اعم از بازنشستگان، وظیفه بگیران و مشترکان صندوق بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق‌های وابسته به دستگاه اجرایی نیز مشابه کارمندان دولت، به‌ میزان ۲۰ درصد نسبت به آخرین حکم حقوق سال ۱۴۰۱ افزایش می‌یابد.

همچنین با توجه به اعلام دولت پس از اعمال این افزایش ، حداقل حقوق بازنشستگان (تامین اجتماعی، کشوری و لشکری) 6,300,000 تومان است. میزان دریافتی بازنشستگان نباید از این مبلغ کمتر شود.

در قانون بودجه سال 1402 سقف معافیت مالیات و نرخ مالیات بر مجموع درآمد اشخاص حقیقی، سالیانه 1.200.000میلیون ریال تعیین شده است. بنابراین درآمد مشمول مالیات ماهیانه تا رقم ۱۰ میلیون تومان می باشد. درآمد مازاد بر آن به صورت پلکانی و به نسبت درآمد مشمول پرداخت مالیات است.

  • از 10 میلیون تا ۱4۰ میلیون تومان= مشمول مالیات سالانه %۱۰
  • بین۱4۰ تا ۲3۰ میلیون تومان= مشمول مالیات سالانه %۱۵
  • از ۲3۰ تا ۳4۰ میلیون تومان= مشمول مالیات سالانه %۲۰
  • بین ۳4۰ میلیون تومان بیشتر = مشمول مالیات سالانه %۳۰
حقوق و دستمزد در سال 1402

قانون کار در ایران چگونه است؟