دورکاری چیست
دورکاری کارمندان به معنای انجام صحیح و کامل فعالیتهای مختلف کاری خارج از محل کار است. انجام کار در کارهایی که قابلیت دورکاری دارند لزوماً وابسته به حضور فیزیکی افراد در مکان مشخصی مانند دفتر کار نیست. کارکنان می توانند میتواند در خانه، در کافیشاپ نزدیک خانه و یا فضاهای کاری مشترک ادورکاری کنند. این فضاهای کاری ممکن است در محلهای مختلف شهر پراکنده باشند. اما باید اینترنت سریع، دسترسی شبانه روزی، تجهیزات اداری و امکانات دیگری داشته باشند.
دورکاری کارمندان بر چهار پایه استوار است:
مکان فیزیکی: این مکان میتواند هر جایی خارج از محل دفتر مرکزی آن سازمان یا مجموعه باشد.
ساعات کاری: زمان انجام کار می تواند به صورت شناور باشد. برخلاف روال روزمره کارها می توانند در ساعات شروع و پایان خاصی انجام نشود و به صورت شناور و منوط به تحویل کار باشد.
زیرساخت: برای دورکاری باید سیستم های مناسب، بستر اینترنت پرسرعت و فناوریها و امکاناتی در محل فراهم باشد.
قرارداد کارفرما و کارکنان: در کارهایی که امکان دورکاری دارند، قرار داد می تواند برخلاف روال سنتی استخدام تمام وقت، به صورت قراردادی، نیمه وقت، پروژهای و غیره باشد.
مزایا و معایب کار کردن از راه دور
دورکاری کارمندان می تواند تاثیر مثبتی بر آینده ی مشاغل و سیستم کاری داشته باشد. در نتیجه مزایای بسیاری برای مدیران مجموعه و منابع سازمانی و انسانی و هزینه های سازمانی خواهد داشت. در زیر به مزایای دورکاری اشاره می کنیم که برخی از آن ها برای کارکنان و برخی برای کارفرمایان موثر می باشد.
مزایای کار کردن از راه دور
- افزایش ساعات کاری مفید با توجه به حذف زمان رفت و آمد به محل کار
- کاهش مصرف سوخت و درنتیجه کم شدن ترافیک و آلودگی هوا
- راندمان بیشتر کارمندان و افزایش کارایی آن ها
- ایجاد آرامش و افزایش سلامت جسمی و روحی کارکنان در دورکاری
- بالارفتن میزان علاقه به انجام کار
- کاهش هزینههای سازمانها
- افزایش سطح اعتماد بین کارفرما و پرسنل
- استخدام نیروی کاری متخصص و کارآمد
- افزایش انعطافپذیری در انجام فعالیتهای مختلف
- تمرکز بیشتر برای انجام کار
- افزایش وفاداری و احساس آزادی عمل پرسنل
- افزایش روحیه و نشاط پرسنل به علت گذراندن زمان بیشتر در کنار اعضای خانواده
معایب دورکاری
- کاهش ارتباط اجتماعی بین پرسنل
- ایجاد حواس پرتی در کارکنان
- کاهش مسئولیت پذیری کارمندان
- کم شدن ارتباطات رو در رو و کاهش خلاقیت های کار گروهی
- تداخل مشغولیت های کار و زندگی
- کاهش نظم
- پیچیدهتر شدن فرآیند ارزیابی کارایی و نظارت بر عملکرد پرسنل
- احتمال از دست رفتن تمرکز پرسنل به دلیل وجود مشغلیت های منزل و محیط دورکاری
مدیریت کارکنان درشرایط دورکاری
مدیر مجموعه می تواند سیاست های دورکاری مورد نظر خود را مکتوب کند و در اختیار کارمندان دورکار قرار دهد. همچنین مدیریت باید اطمینان حاصل کند که همه ی کارمندان دورکار، تجهیزات و دانش فنی کافی برای برقراری ارتباط از راه دور را دارند.
فراهم کردن شرایط و امکانات بخش های فناوری اطلاعات برای ایجاد ارتباط بین کارمندانی که خارج از محیط کاری هستند و همچنین مجموعه کاری از ملزومات دورکاری می باشد. همچنین از کافی بودن تعداد پرسنل بخش پشتیبانی فنی نیز مطمعن شوید. علاوه بر این سعی کنید مدیران بخش های مختلف را آموزش دهید تا از حجم کاری خود بکاهید. به مدیران بخش های دیگر، مهارت های مورد نیاز فناوری اطلاعات، تعیین موقعیت شغلی کارمندان و نحوه ی ارتباط با پرسنل در شرایط دورکاری را بیاموزید. در نهایت روزی را برای آزمایش و تحویل پروژه های دورکاری در نظر بگیرید و بدون هیچ استثنایی، از همه ی کارمندان خود بخواهید تا از منزل شروع به کار کنند.