چگونه مصاحبه شغلی موفقی داشته باشیم؟

از مهم‌ترین مراحل استخدام در اکثر سازمان‌ها و شرکت‌ها، مصاحبه شغلی است. افراد در مصاحبه‌ی کاری دچار استرس می شوند، به‌ طوری‌که نمی‌توانند توانمندی ها و تخصص خود را بیان کنند و توضیحات کافی بدهند و درواقع اعتماد به ‌نفس خود را از دست می‌دهند. قبل از جلسه‌ی مصاحبه در مورد شرکت موردنظر تحقیق کنید و اطلاعات کافی را در مورد اهداف کاری شرکت، نیازها و کارفرما به دست آورید.

1-دقیق و سر وقت در جلسه مصاحبه حاضر شوید

سعی کنید برنامه‌ریزی دقیقی برای رسیدن به جلسه مصاحبه داشته باشید. در این حالت شرکت و کارفرما مطمئن خواهد شد شما بعد از استخدام در شرکت نیز فعالیت‌های خود را دقیق و منظم و سروقت انجام خواهید داد.

2-ظاهری آراسته و منظم داشته باشید

ظاهر و نوع پوشش شما بسیار مهم است و می‌تواند در صورت خوب و موجه بودن نکته‌ی مثبتی برای شما داشته باشد. از لحاظ روانشناسی لباس انسان‌ها و اهمیتی که آن‌ها به پوشش و ظاهر خود می‌دهند نشان‌دهنده‌ی برخی ویژگی‌های شخصیتی افراد است. 

مصاحبه شغلی موفق

3- آرامش خود را حفظ کنید و استرس نداشته باشید

از بزرگ‌ترین مشکلات افراد هنگام مصاحبه ، نداشتن آرامش است که موجب از دست دادن اعتمادبه‌نفس و بالا رفتن استرس می‌شود و این عامل به‌تنهایی می‌تواند نظر کارفرما را نسبت به استخدام شما منفی کند. حتی اگر شما فرد حرفه‌ای و متخصص در زمینه‌ی خود باشید، ممکن است بر اثر از دست دادن آرامش، نتوانید جواب درستی به سؤالات کارفرما بدهید. ازاین‌رو حفظ آرامش امری ضروری و واجب است.

4-قبل از مصاحبه تحقیق و جست و جو کنید

بدون اطلاعات و آمادگی قبلی در جلسه‌ی مصاحبه شرکت نکنید. وقتی برای مصاحبه شغلی به جایی می‌روید، قبل از جلسه سعی کنید اطلاعات مربوط به آن شرکت را پیدا کنید. از موقعیتی که قرار است در آن استخدام شوید، افرادی که در آن شرکت مشغول به‌کار هستند و مدیری که قرار است با او کار کنید، اطلاعات به‌دست آورید. در غیر این صورت بی‌مسئولیت به‌نظر خواهید رسید و آنها از کسی که به خود زحمت جست‌وجو‌کردن در فضای وب را هم نمی‌دهد، خوش‌شان نخواهد آمد و یقینا مصاحبه کاری موفقی نخواهید داشت.

5- راستگو باشید

در مورد سؤال‌هایی که از شما می‌شود اغراق نکنید و واقعیت‌ها را بگویید. سعی نکنید برای جلب نظر کارفرما دروغ بگویید یا موضوع را کش دهید تا او فریب بخورد. هر دروغی که بگویید ممکن است دیر یا زود برملا شود و این امر به ضرر شما تمام خواهد شد و وجهه‌ی کاری شما را خراب خواهد کرد. واقعیت‌ها را بگویید نه اینکه خودتان را بی‌مهارت و ناتوان جلوه دهید. بلکه واقعیت را با زبانی بهتر و صمیمانه‌تر بازگو کنید.

6-دقیق توضیح دهید

مصاحبه‌کنندگان معمولا از افراد می‌خواهند که کمی بیشتر درباره‌ی خودشان صحبت کنند. ئدر پاسخ به این پرسش باید درباره‌ی خودتان توضیحات بیشتری ارائه بدهید. سعی کنید از آنچه در رزومه نوشته‌اید، پا را فراتر بگذارید چون طبیعتا آنچه در رزومه نوشته شده است حداقل دو بار توسط مصاحبه‌کننده مورد مطالعه قرار گرفته است. پس سعی کنید با عباراتی جذاب و جدید به شرح جالبی از توانایی‌ها، علایق و سابقه‌ی خود بپردازید.

7- ایده و نظر بدهید

در مصاحبه کاری باید خود را پویا، خلاق و توانا در حل مسئله نشان بدهید. مثلا با آگاهی از زمینه‌ی کاری، فعالیت و جایگاه شرکت، ایده و نظراتی را که برای بهبود وضعیت به ذهن‌تان می‌رسد، مطرح کنید. حواستان باشد علاوه بر اینکه انتقاد شما باید سازنده باشد، می‌بایست راه حلی هم برای رفع آن ارائه دهید، وگرنه قطعا نقد بدون ایده‌ای برای بهبود، فایده‌ای نخواهد داشت.

حضور و غیاب تیک باکس