رایانش ابری یا پردازش ابری چیست

معمولا برای ذخیره سازی اطلاعات دیجیتال خود از حافظه هایی همچون هارد دیسک‌ها یا فلش مموری‌ها استفاده میکنیم. هنگامی که داده‌ها را روی هارد دیسک خود ذخیره می‌کنید یا برنامه‌ای را از روی هارد اجرا می‌کنید، درواقع با فضای ذخیره‌سازی و پردازش محلی کار کرده‌اید. رایانش ابری به معنی دسترسی آسان و راحت به اطلاعات و برنامه ها در فضای اینترنت می باشد. با استفاده از این سیستم فضایی از دستگاه محلی خود مانند کامپیوتر را برای ذخیره اطلاعات خود اشغال نمی‌کنید.

پردازش ابری به معنای نگهداری اطلاعات و دسترسی به داده‌ها و برنامه‌ها در فضای اینترنت است. کلاد را می‌توان استعاره‌ای برای اینترنت دانست. سیستم‌های ابری ابزاری فناناپذیر برای ذخیره‌سازی اطلاعات هستند که هیچوقت از بین نمی‌روند. در این سیستم ها می توانید از هرجایی که باشید اطلاعات خود را بازیابی کنید. به این شکل می‌توان اطلاعات خود را در هر زمان و هر مکانی در اختیار داشت. سیستم ابری باعث صرفه جویی در فضای ذخیره سازی و هزینه اینترنت می شود.

فضای ذخیره‌سازی ابری چیست؟

فضای ابری یا Cloud Storage یک مدل سرویس رایانش ابری -Cloud Computing-است که به شما امکان می‌دهد داده‌ها و اطلاعات را در مکانی خارج از حافظه‌های فیزیکی مانند کامپیوترذخیره کنید. دسترسی به این نوع حافظه‌ ها  از طریق اینترنت می باشد. امنیت اطلاعاتی که برای ذخیره سازی به سرویس های ابری انتقال می یابند، برعهده ارائه دهنده خدمات رایانش ابری می باشد. اراده دهنده این خدمات در واقع سرورهای کامپیوتری و دستگاه های ذخیره سازی متصل به شبکه های ارتباطی کامپیوتری دارند و آن ها را مدیریت و نگهداری می کنند. علاوه بر این شرکت ها به شما اطمینان می دهند که هر زمان که به داده ها نیاز دارید، به سرعت به آن ها دسترسی پیدا کنید.

شما به صورت روزمره نیز از فضای سیستم ابری استفاده می کنید. برای مثال سایت هایی مانند آمازون، مایکروسافت و گوگل از سایت های ذخیره ساز ابری هستند. همچنین اگر شما از جیمیل یا دراپ‌باکس استفاده می‌کنید، در حقیقت درحال استفاده از سرویس ابری هستید. همچنین سرویس هایی نظیر فیسبوک و توییتر عکس‌های شما را در فضای مجازی نگه‌داری می‌کنند.

در اصل فضای ابری مجموعه­‌ای از کامپیوترهای به هم متصل است که طراحی شده­‌اند تا به عنوان یک اکوسیستم واحد فعالیت کنند.

رایانش ابری

مزایای استفاده از رایانش ابری

شرکت ها و سازمان ها می توانند برای ذخیره سازی اطلاعات از سیستم های ابری استفاده کنند. این نوع ذخیره سازی مزایای متعددی دارد:

کاهش هزینه ها و صرفه جویی در مخارج

شرکت ها و سازمان ها می توانند از ارائه دهنده سرویس ابری متناسب با نیاز خود ظرفیت خریداری کنند. این امر باعث صرفه جویی در هزینه های تهیه و نصب و نگهداری از زیرساخت های ذخیره سازی اطلاعات و سرورها می گردد.

مدیریت اطلاعات توسط ارائه‌دهنده خدمات

ارائه‌دهنده فضای ابری، مسئولیت مدیریت و نگهداری و حفاظت از تمام اطلاعات ذخیره‌ شده را به عهده دارد. بنابراین تهیه و نصب زیرساخت‌های لازم و مدیریت و نگهداری از آن‌ها برعهده کارکنان شرکت نخواهد بود.

افزایش امنیت در رایانش ابری

بیشتر شرکت ها اطلاعات محرمانه و مهم خود را در سرورها ذخیره می کنند. حفاظت و نگهداری از این اطلاعات بسیار مهم می باشد. سازمان‌ها با به‌کارگیری سرویس‌های ابری می‌توانند تا حد زیادی از حملات خرابکارانه در امان باشند. درز اطلاعات در سازمان ها بیشتر از سمت کارکنان اتفاق می افتد. استفاده از خدمات ابری  باعث افزایش امنیت اطلاعات است.

تمام داده‌های موجود در سرورهای ارائه دهنده سرویس ابری، رمزنگاری‌ می شود. این امر امنیت داده‌ها را در زمان انتقال و نگهداری در سرورها در برابر حملات افزایش می‌دهد. در سیستم های ابری اطلاعات در چند نقطه ذخیره و نسخه پشتیبان از آن ها تهیه می شود.

بالا رفتن انعطاف پذیری

دسترسی به اطلاعات در سیستم های ابری در هر زمان و مکانی امکان پذیر است. همچنین شرکت ها درگیر آماده سازی و نگهداری از فضای ذخیره سازی نمی شوند. این امر باعث تمرکز در پیشبرد اهداف شرکت و ارائه خدمات تخصصی می گردد. بدین ترتیب سازمان ها میتوانند از پرسنلی بهره ببرند که به صورت دورکاری کار میکنند.

سیستم ابری

بازیابی سریع داده ها و تضمین کسب و کار در رایانش ابری

نگهداری اطلاعات در هاردها و سرورهای داخلی، ریسک فراوانی دارد. اما در رایانش ابری، تمام داده‌ها در فضای ابری ذخیره می شوند. این سرورها در چندین نقطه متفاوت نگهداری می‌گردند و به صورت منظم از اطلاعات بکاپ می گیرند. درنتیجه ریسک از دست رفتن اطلاعات بسیار کاهش می یابد.

مقیاس‌پذیری سیستم ابری

فضای ابری عملا از ظرفیت نامحدودی برخوردار است. بنابراین، هر شرکت می تواند باتوجه به نیاز خود و با در نظر داشتن حجم داده‌ها و محدوده رشد اطلاعات ظرفیت فضای ابری خود را مشخص کند.

دستگاه های مبتنی بر سیستم ابری تیک باکس

تمامی دستگاه های تولید شده در حوزه حضور و غیاب و کنترل تردد شرکت تیک باکس از رایانش ابری استفاده و در بستر ابری کار می کنند. درنتیجه اطلاعات شما با امنیت بالا در فضای ابری ذخیره می شود. علاوه بر این شما می توانید از تمامی مزایای سیستم ابری برای ذخیره سازی اطلاعات استفاده کنید.

با استفاده از دستگاه های تیک باکس دیگر نیازی به نصب و راه اندازی سرور، کابل کشی و پیچیدگی های سخت افزاری و نرم افزاری و پرداخت هزینه بالا برای ذخیره اطلاعات ندارید.

تیک باکس را در اینستاگرام دنبال کنید.

حضور و غیاب تیک باکس