چگونه می توانیم نیروی با استعداد و جوان استخدام کنیم؟

امروزه بزرگترین دغدغه مدیران، استخدام و جذب نیروی با استعداد یا Talent می باشد. هر مجموعه و سازمانی باید تلاش کند تا بهترین استعدادها را جذب کند و نیروی جوان و توانا پرورش دهد. استعدادهای برتر و جوانان با استعداد، می توانند چند برابر افراد معمولی بازدهی داشته باشند. در واقع افراد با استعداد نقش کلیدی در رشد و موفقیت هر سازمان دارند. اگرچه تعداد این افراد بسیار محدود است و به همین دلیل رقابت برای جذب این نیروها نیز بسیار زیاد می باشد.

جذب افراد و نیروهای با استعداد و جوان، ابزاری مهم برای تحقق اهداف هر سازمان است و باعث توسعه و پیشرفت سازمان می شود. این کار بسیار تخصصی است و نیازمند طراحی و اجرای عوامل بسیار زیادی است تا بتوان بهترین افراد را از نظر هوش واستعداد در سازمان جذب کرد. نکته مهم در اینجا نحوه متقاعد کردن استعدادهای جوان برای همکاری با مجموعه است، چرا که بسیاری از کسب و کارها  با شکست های بسیار زیادی در جذب و استخدام نیرو مواجه می شوند. این مسئله با ظهور شرکت های دانش‌ بنیان و توسعه دانش و فناوری در کسب‌وکارها و استارتاپ ها، بسیار پررنگ تر شده است.

راهکارهای جذب نیروی با استعداد و خلاق

بررسی نیازهای سازمانی

یکی از اساسی ترین راهکارهای جذب نیروی با استعداد، تجزیه‌ و تحلیل و بررسی نیازهای هر سازمان است. در این مرحله باید بعد از سنجش نیاز های مجموعه، اهداف و ارزش‌های سازمان و چشم اندازهای آینده را تعیین کنید. با تعیین این اهداف می توانید معیارهایی را برای جذب افراد توانا در نظر بگیرید و مطابق با آن ها، افراد را استخدام کنید.

مصاحبه‌ ساختار یافته با افراد برای جذب نیروی با استعداد

هر سازمان می تواند برای استخدام و جذب نیرو، از یک مشاور کاریاب خبره در آن زمینه استفاده کنند. همچنین می توان در زمان مصاحبه‌ ی حضوری، مدیر بخش مربوطه هم حضور داشته باشد. بعد از مصاحبه شغلی، افراد و عملکرد آن ها را مقایسه نمایید.

معرفی افراد توسط پرسنل سازمان جهت استخدام

از کارمندان خود بخواهید تا افراد متخصص و نیروهای با استعداد را به سازمان معرفی کنند و برای این کار به آن ها تشویقی مانند پاداش های نقدی در نظر بگیرید.

استفاده از مشتریان خود برای معرفی نیروی کار متخصص و جذب نیروی با استعداد

هر سازمان می تواند از مشتریان خود بخواهد تا افراد علاقه مند و با استعداد را به شما معرفی کنند. برای این کارمی توانید لیستی از مشتریان دریافت کنید و برای آنها پیشنهادات خاص و تخفیفات در نظر بگیرید.

جذب نیروی کار مستعد

ارتقای فرهنگ سازمانی

بسیاری از افراد دوست دارند تا در محیطی دوستانه و با انرژی بالا کار کنند. یکی از راه های ارتقا و اشتراک فرهنگ سازمانی برای استخدام نیرو، استفاده از شبکه های اجتماعی است. این کار باعث ایجاد علاقه و جذب افراد به سازمان شما می شود. در سازمان هایی با فرهنگ قوی و توانمند ، کارکنان نسبت به ارزش ها و اهداف سازمانی بیشتر احساس تعهد می‌کنند.

داشتن برنامه ریزی مدون و شفاف

هر سازمان نیاز دارد تا برنامه‌ ای  شفاف و واضح برای جذب نیروی کار مستعد و توانمند تدوین کند. این کار مستلزم برنامه ریزی دقیق می‌باشد.

استخدام دانشجویان و نیروی جوان

امروزه نسل جوان تمایل زیادی برای کارکردن و سهیم شدن در آینده کسب و کارها دارند. استخدام نیرو و دانشجویان نیز می تواند راهکاری برای جذب افراد با استعداد باشد. این افراد تازه وارد مسیر شغلی خود شده اند و برای موفقیت در آن اهداف بسیاری دارند.

ایجاد محیط کار منعطف برای جذب نیروی با استعداد

بستر کاری سازمان باید منعطف باشد تا بتواند نیروی با استعداد را جذب و استخدام کند. برای مثال ساعت کاری منعطف داشته باشد یا قابلیت دورکاری در مجموعه فراهم باشد.

حضور و غیاب تیک باکس