چرا باید در محیط کار شاد بود

بهترین راه برای پیشبرد سازمان، شاداب نگه ‌داشتن کارمندان آن سازمان، ایجاد محیط کار شاد و افزایش رضایت و انگیزه در بین آن هاست. به ویژه در محیط هایی که کار کارمندان زیاد، سخت و طاقت فرسا است، این موضوع بیشتر اهمیت می یابد. در دنیای امروز افراد بیشتر زمان روز خود را در محیط کار می گذرانند. به همین دلیل ایجاد شادی و نشاط در محیط کار برای ایجاد آرامش و رضایت کلی  آن ها در زندگی ضرورت دارد و کیفیت کلی زندگی را تا حد زیادی بهبود می دهد. همچنین این احساس مانع می شود تا احساس فرسودگی شغلی برای افراد شاغل ایجاد نشود.

متاسفانه در بسیاری از سازمانها کارمندان باتوجه به حجم بالای کار و فشارهای عصبی فراوان، نمی توانند از کار خود لذت ببرند. شادی کارکنان موضوعی است که در بسیاری از محیط های کاری نادیده گرفته می شود. حضور کارمندان شاد در شرکت نقش مهمی در رشد و موفقیت بیشتر آن ایفا می کنند. این اصل از مهمترین اصول دنیای کسب و کار است.

 

چرا باید محیط کار شاد ایجاد کرد

باید بدانید که برای افزایش بهره وری در محیط کار، باید سلامت روانی کارمندان را درنظر بگیرید و محیطی شاد برای آنان فراهم کنید. محیط کار شاد، هم بهره وری، بازدهی و راندمان کار را بالا می برد و هم رضایت و وفاداری کارکنان را تضمین می کند. طبق تحقیقات اگر کارمندان در محل کار خود شاد باشند، بهره وری و تمرکز آنها بر اهداف تا بیش از ۱۳ درصد افزایش می یابد. همچنین ایجاد محیط کاری شاد باعث ایجاد خلاقیت در بین آن ها می شود.

شما حتما محیط های کاری خلاقانه، جذاب و شاد شرکت های بزرگی چون گوگل و فیس بوک را دیده اید. کار کردن در این محیط های کاری در واقع آرزوی هر کارمندی است. به عنوان یک مدیر موفق در جستجوی راه هایی باشید که کارکنان شما به جای تحمل محیط کاری خود، از کار کردن در شرکت شما لذت ببرند و احساس شادی کنند. از طرفی دیگر، کارمندان بی‌ انگیزه می توانند بر روحیه کارمندان دیگر تأثیر منفی بگذارند و هزینه‌ها‌ را افزایش می دهند.

فواید داشتن محیط کاری شاد

  • وقتی افراد در آرامش کار کنند، مغز آن ها میزان بیشتری اکسیژن و اندورفین تولید می کند و خون در رگ‌های مغز جریان می یابد. این امر باعث می شود تا بهتر کار کنند و فکر آن ها باز می شود.
  • انسان ها معمولا با افرادی که شاد و سرزنده هستند احساس نزدیکی بیشتری می‌کنند. در محیط کار هم افراد دوست دارند بیشتر با این کارکنان نعامل کنند و در نتیجه میزان کار، فعالیت و خلاقیت آن ها و به همان میزان سود شرکت هم بالا می‌رود.
  • شادی و نشاط در محیط کار باعث می گردد تا روابط صمیمانه ای میان کارکنان  و با مدیران برقرار شود.
  • وقتی کارمندان در محیط کاری شاد و پرانرژی فعالیت دارند، مسئولیت پذیری و انعطاف پذیری آن ها نیز افزایش می یابد.
  • همچنین این مسئله باعث می شود تا کار گروهی و تیمی نیز بهتر و منظم تر انجام شود و تمرکز روی کار افزایش می یابد.
  • محیط کار شاد و با نشاط،  انرژی افراد را بالا می برد و در کارکنان انگیزه ایجاد می کند و در نتیجه بهره وری و بازدهی آنها نیز ارتقا می یابد.
  • این امر رضایت مندی مشتریان و ارباب رجوع ها را نیز افزایش می دهد.
محیط کار شاد

در این مقاله سعی داریم خلاصه ای از راهکارها برای ایجاد شادی در محیط کار برای کارمندان بپردازیم:

خوش آمدگویی صبحگاهی را فراموش نکنید

خوش آمد گویی به کارمندان و سلام و احوال پرسی و گفتن صبح بخیر به آن ها باعث ایجاد نشاط و شادی در محیط کار می شود. در واقع لبخند و حس خوب شما در صبح، شما را به کارمندان خود نزدیک و حس خوبی را به آن ها منتقل می کند و انگیزه بیشتری برای کار در طول روز به آن ها می دهد.

با کارمندان خود تجمع کنید و رابطه دوستانه ای داشته باشید

برای داشتن محیط کار شادتر سعی کنید هر از گاهی به بخش های مختلف سر بزنید و با کارکنان خود صحبت دوستانه کنید. همچنین در مواقعی که حس می کنید کارکنان شما مشکلی دارد، تلاش کنید مانند یک دوست آن ها را یاری کنید و برای آن ها ارزش قائل شوید.

می توانید در طول روز ساعتی را در نظر بگیرید تا شما و همه کارکنان دور هم جمع شوید و خاطرات خوب تعریف کنید و ساعتی لذتبخش را کنار هم سپری نمایید. همچنین سعی کنید مراسمات و جشن های جذابی مانند تولدها، صبحانه و گردش خارج از محیط کار برگزار کنید.

برای داشتن محیط کار شاد از زحمات کارمندان خود قدردانی کنید

یکی از نکات مهم برای ایجاد شادی و رضایت مندی در محیط کار، قدردانی از کارمندان است. این کار باعث می شود تا شما برای کارکنان خود ارزش قائل شوید و این احساس را به آن ها منتقل کنید. سعی کنید با روش های مختلف و به صورت عمومی یا خصوصی از کارمندان خود تشکر کنید، به آن ها پاداش دهید، آن ها را تشویق کنید و یا هدایای ارزشمندی برای کارکنان خود در نظر بگیرید.

همچنین تلاش کنید فرهنگ قدردانی را در شرکت خود جا بیاندازید تا کارمندان از یکدیگر و از خودشان برای زحمتی که می کشند نیز قدردان باشند.

چگونه محیط کاری خلاقانه ایجاد کنیم؟

در محیط کاری خیلی جدی نباشید

سعی کنید در محیط کار همیشه لبخند بزنید و گاهی اوقات با کارمندان خود شوخ باشید و با آن ها شوخی کنید. برای شاد کردن محیط کار گاهی اوقات طنز و شوخی رو وارد محیط کارتان کنید. همچنین شوخی و خنده را به جلسات راه بدهید، مثلا جلسه را با یک لطیفه شروع کنید. این کار باعث ایجاد شادی و نشاط در بین آن ها می شود.

مثبت‌ اندیش باشید

معمولا وقتی فردی برای مدتی طولانی در بخش خاصی از سازمان مشغول فعالیت خاصی باشد، بعد از مدتی دیگر انگیزه لازم برای ادامه آن فعالیت را نخواهد داشت. به همین دلیل سعی کنید به کارمندان خود متناسب با توانایی و قایبلیت آن ها ترفیع شغلی بدهید.

محیط کار شاد

محیط کار را جذاب کنید تا محیط کار شاد داشته باشید

محیط کار را با دکوراسیون زیبا، گل و گیاه و وسایل شاد و جذاب پر کنید. از نور خوب و رنگ های جذاب و نشاط آور در دکوراسیون استفاده کنید. این کار از میزان جدیت محیط کار می کاهد و ذهن را بازتر و خلاق تر می کند و شادی و نشاط را به ارمغان می آورد.

در صورت امکان ساعات کاری را برای کارمندان انعطاف‌ پذیر کنید

با توجه به فاصله مکانی که بیشتر کارکنان با محیط کار دارند، سعی کنید تا جایی که امکان پذیر است در حضور و غیاب با آن ها مدارا کنید. به ویژه در صورتی که تاخیر یا تعجیل آن ها از کارکرد آن ها کسر شود و منجر جریمه نقدی برای آن ها می گردد.

همچنین در صورت امکان، کارکنانی که میتوانند گاهی اوقات از راه دور و در خانه، کار خود را انجام و تحویل دهند را دورکار کنید.

کارمندان را تشویق کنید تا کار و زندگی شخصی را از هم جدا کنند

کارمندان را تشویق کنید که در پایان ساعت اداری مسائل کاری خود را در شرکت زمین بگذارند و به خانه برگردند. فشار کار نباید روی روابط آن ها با خانواده تاثیر منفی بگذارد.

حضور و غیاب تیک باکس