چرا باید خلاقیت را در محیط کاری پرورش داد؟

در دنیای امروز سازمان ها باید با توجه به تغییرات سریع و دائم به روز شوند تا بتوانند رو به جلو حرکت کنند و موفق شوند. مدیران باید در سبک رهبری خود تغییراتی ایجاد کنند تا با روند جدید سیستم سازگار شوند. یکی از این کارها جذب نیروی خلاق، ایجاد بستر لازم برای تقویت خلاقیت در محیط و پرورش استعداد و نوآوری در بین کارمندان است. ایجاد و جذب خلاقیت و داشتن نیروی انسانی کارآمد باعث رسیدن به جایگاه مناسب در بین رقبا می گردد. محیط کاری خلاقانه باعث افزایش راندمان کاری و در عین حال رضایت شغلی می گردد. . محیط کار پویا و خلاق به نیازهای کارکنان پاسخ می دهد و کارکنان را تشویق می کند و مسئولیت پذیری را در آن ها پرورش می دهد. کارآفرینان موفق همیشه عملکرد مطلوبی در محیط کار دارند.

در این مقاله می خواهیم تکنیک های مناسب برای افزایش سطح عملکرد و خلاقیت و ایجاد محیط کاری خلاقانه بپردازیم.

راهکارهایی برای افزایش خلاقیت در محیط کاری

محیط مناسب از نظر رنگ و نور و خوراکی های لازم فراهم کنید

سعی کنید در محیط کار فضا را با نور طبیعی پر کنید یا کارمندان را تشویق به استفاده از هوا و نور طبیعی بیرون از محل کار کنید. همچنین در محیط کار بهتر است خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های سالم و مغذی در دسترس کارکنان قرار دهید. آماده بودن چای و قهوه برای افزایش انرژی و کارایی کارمندان و ایجاد خلاقیت نیز امری ضروری است.

در محیط کاری خود کانال ارتباطی با کارکنان داشته باشید

برای ایجاد محیط کاری خلاقانه و پویا باید با کارکنان خود ارتباط داشته باشید و بدون ترس با آن ها بحث و گفت‌ و گو کنید. از آن ها بخواهید که با شما در ارتباط باشند و در مورد ایده های جدید با شما صحبت کنند. با این کار می توانید از ایده های خلاق و خوب در سازمان خود استفاده کنید.

برای ایجاد محیط کاری خلاقانه ، گروه های اجتماعی در بین کارمندان ایجاد کنید

کارمندان خود را تیم و گروه کنید تا برای تحقیق اهداف و ایجاد نوآوری در محیط کار تلاش کنند. این کار باعث می شود تا کارکنان ارتباطی بالاتر از ارتباط کاری داشته باشند و بهره وری و کارایی آن ها افزایش می یابد.

محیط کاری خلاقانه

برنامه ریزی زمان و حجم کاری و اعطای فرصت به کارمندان

بسیاری از کارمندان مشغله کاری زیادی دارند و حجم کاری آن ها زیاد است. این مسئله باعث می شود تا کارکنان فرصت نکنند تا ایده های تازه و خلاقیت در محیط کار را پرورش دهند. یکی از راه های ایجاد خلاقیت، برنامه ریزی و اعطای زمان و فرصت کافی به کارمندان برای پرورش و خلق ایده های جدید در محیط کاری است.

برای داشتن محیط کاری خلاقانه جلسات فکری برگزار کنید

جلسات فکری با کارکنان خود داشته باشید تا بتوانید از ایده هی نو و خلاق آن ها به رویکردهای جدید در سازمان دست یابید. شما در این جلسات می توانید در مورد موضوعات و چالش های مختلف با کارکنان خود مشورت کنید و بهترین ایده‌ها را انتخاب و پیاده نمایید.

به کارمندان خود در انتخاب راهکار آزادی عمل بدهید

برای ایجاد محیط کاری خلاقانه لازم است که دست اعضای تیم را باز بگذارید تا بتوانند برای هدف مورد نظر بهترین راهکارها را پیشنهاد و انتخاب کنند و آزادی عمل داشته باشند.

به کارمندان خود سخت گیری نکنید

در محیط کاری خود به کارمندان سخت نگیرید و به آن ها اجازه خطا و اشتباه بدهید. این کار باعث می شود تا کارمندان ترس را کنار بگذارند و برای ایجاد ایده های نو تلاش کنند، حتی اگر دچار اشتباه شوند.

برای ایجاد محیط کاری خلاقانه دورهمی دوستانه و تفریحی برای کارکنان تشکیل دهید

گاهی اوقات برای بهبود فضای کاری و بهره‌وری کارکنان کار را تعطیل کنید و برنامه تفریحی بگذارید. به عنوان مثال کارکنان را دور هم جمع کنید و  از آینده کار و شرکت و برنامه‌ها  صحبت کنید. این کار روحیه کارکنان را بهتر می‌کند و خلاقیت را در آن ها پروزش می دهد.

جذب نیروی با استعداد و توانا

محیط کاری خلاقانه

برای کارکنان خود زمان استراحت در نظر بگیرید

زمان هایی را در طول روز برای استراحت کارکنان در نظر بگیرید. بسیاری از کارآفرینان موفق در طول روز، زمان های مناسبی را برای استراحت در نظر می گیرند. ایجاد خلاقیت در سازمان نیازمند اندکی استراحت و دور شدن از دغدغه های روزانه است. فعالیت بدون استراحت به معنای خستگی بیش از اندازه کارمندان و سپس کاهش کیفیت عملکردشان است.

برای کارکنان خود پاداش و مزایا در نظر بگیرید

برای کارکنان خود و برای تلاش ها و ایده های نو و خلاقیت در کار پاداش در نظر بگیرید. در واقع کارکنان باید بدانند که سازمان قدر زحمات آن ها را می‌داند و آن هارا تشویق می کند.

یادگیری مستمر را تشویق کنید

برای تقویت خلاقیت در محیط کار، کارکنان را به یادگیری دانش جدید تشویق کنید. سعی کنید کارمندان یادگیری مستمر داشته باشند و به صورت آنلاین یا حضوری در دوره های آموزشی شرکت کنند.

گاهی اوقات در محیط کاری از موسیقی استفاده کنید

کار کردن در محیط کاری خشک و بی روح را بسیار خسته کننده است و بهره وری کارکنان را کاهش می دهد. یکی از راه های افزایش خلاقیت در محیط کار پخش موسیقی است. پخش موسیقی در محل کار برای اغلب کارآفرینان و مدیران کسب و کارها تازگی دارد، ولی بهترین راهکار برای ایجاد محیط کاری خلاقانه و تغییر شرایط است.

خرید دستگاه حضور و غیاب

حضور و غیاب تیک باکس