اهمیت افزایش انگیزه کاری در کارکنان

هر مدیری باید اهمیت ایجاد انگیزه کاری در کارمندان و مزایای آن را درک کند و عوامل موثر بر افزایش انگیزه کاری در کارکنان را بشناسد و در محیط کار پیاده کند. این کار باعث می شود تلاش، نظم، بازدهی، بهره وری و راندمان کاری کارکنان نیز افزایش یابد و آن ها با علاقه بیشتری کار کنند. افزایش انگیزه در کارمندان، شما را به اهداف کاری تعیین شده می رساند و سود سازمان را نیز بالا می برد.

بسیاری از مدیران معتقد هستند که حقوق و دستمزد خوب، تنها راهکار افزایش انگیزه کاری در بین کارمندان است و لی باید بدانید کافی نیست. در محیط های خسته کننده، انرژی منفی بالایی در جریان است و باعث می شود افراد، انگیزه کافی برای کارکردن نداشته باشند. گاهی اوقات، ساده ترین کارها هم تاثیر زیادی در روحیه افراد دارد. کارکنان با انگیزه، منابع ارزشمندی هستند و انرژی بالایی برای ایجاد تغییر در کسب وکار دارند و می‌توانند دیگران را برای تحول در سازمان با خود همراه کنند.

 

چرا باید انگیزه کارکنان را بالا ببریم؟

تحقیقات نشان می دهند که هر فرد تنها با 50 درصد از توانش کار می‌کند و 50 درصد توان باقی‌مانده را صرف استراحت، صحبت کردن و کارهای متفرقه می کند. مدیر خوب می‌تواند با افزایش انگیزه کاری مانع هدر رفتن زمان باقی مانده کارمندان شود و در نتیجه سود سازمان را افزایش دهد و از ضررهای مالی جلوگیری کند.

در طی چند دهه گذشته، انتظارات افراد از کار و شغلی که انتخاب می کنند بیشتر شده است. در گذشته اگر کسی فقط کاری را پیدا می‌کرد و درآمد داشت، خوشحال می شد. اما امروزه افراد به کارهایی روی می آورند که در آن شغل احساس رضایت کنند.

همچنین اگر محیطی را فراهم کنید که کارمندان در آن انگیزه کافی برای کار کردن داشته باشند، رضایت شغلی آن ها نیز افزایش می یابد. در واقع افزایش انگیزه کاری، کلیدی برای ارتقای بهره ‌وری نیروی انسانی و بخش مهمی از قانون حفظ کارمندان در سازمان می باشد. اگر چه بالابردن انگیزه در بین کارکنان کاری دشوار است و به عوامل زیادی بستگی دارد، اما می توانید با راه هایی که در پایین ذکر می شود به این اهداف نزدیک تر شوید.

انگیزه چیست؟

انگیزه یا Motivation نیروی محرکه و  خواست شخص و میزان تمایل درونی برای دست‌یابی به چیزی یا انجام دادن کاری است. در واقع انگیزه احساسی است که افراد را به سمت رفتارهای خاص یا فعالیت های خاصی سوق می دهد.

به فرآیند ایجاد انگیزه، انگیزش می گویند. انگیزش یعنی اتحریک افراد به گونه ای که بتوانند با بالاترین پتانسیل خود رفتار کنند یا فعالیتی را انجام دهند و بهترین عملکرد و درنتیجه بالاترین بازدهی و راندامان را داشته باشند.

انگیزه کاری نیز تمایل افراد به انجام کار است که در درون آن ها شکل می گیرد و منجر به اقدامات کاری می شود و بهره وری آن ها را افزایش می دهد.

افزایش انگیزه کاری کارکنان

دلایل اهمیت افزایش انگیزه کاری در بین کارمندان

 

1-افزایش راندمان کاری و بهره وری

طبق تحقیقات، کارکنان با انگیزه حدود ٢٠ درصد عملکرد بالاتری نسبت به دیگر کارکنان دارند. افزایش انگیزه کاری باعث می شود کارمندان علاقه بیشتری به کار کردن داشته باشند و در نتیجه برای رسیدن به اهداف سازمان تلاش کنند. این مسئله منجر به بالارفتن بهره وری و راندمان کاری می گردد.

2-حفظ کار و کاهش احتمال ترک شغل

احتمال ترک شغل توسط کارکنان با انگیزه  ۸۷ درصد کمتر از دیگر کارکنان است. با افزایش انگیزه در سازمان، کارمندان ارزشمند و مفید و با تجربه حفظ می شوند، در نتیجه این مسئه منجر به هزینه های کمتر برای استخدام و آموزش مشود و به سودآوری سازمان کمک می کند.

3-جذب استعداد های برتر برای افزایش انگیزه کاری

ایجاد محیطی خوب برای افزایش انگیزه در بین کارمندان یک سازمان، منجر به جذب استعداد های برجسته نیز می گردد. کارکنان سازمان به خودی خود، وقتی انگیزه بالایی برای کار و رضایت شغلی داشته باشند، شرکت خود را به دیگران معرفی می کنند.

4-بهبود روابط و تعامل کارمندان

انگیزه پایین کارکنان کل مجموعه را تحت تأثیر قرار می‌دهد و می تواند بین کارمندان مسری باشد. زیرا چنین افرادی روی کارکنان دیگر نیز تأثیر منفی می‌گذارند و باعث کاهش انگیزه کاری آنان نیز می گردند. بنابراین افزایش انگیزه کاری منجر به تعامل بهتر میان آن ها می شود و همچنین کارکنان بی انگیزه را نیز تشویق به تعامل می کند.

5-تشویق افراد به کار تیمی برای افزایش انگیزه کاری و رسیدن به اهداف شرکت

افزایش انگیزه در بین کارمندان باعث می شود تا افراد تمایل و علاقه بیشتری به انجام کار داشته باشند، در نتیجه با همکاران خود نیز می توانند در کارهای تیمی و گروهی بهتر و بیشتر تعامل کنند و اهداف سازمان را برآورده نمایند.

افزایش انگیزه کاری

راهکارهایی برای افزایش انگیزه کاری

باید بدانیم که مدیر نمی تواند انگیزه را در بین کارمندان ایجاد کند، بلکه باید محیطی را فراهم کند تا انگیزه کاری کارکنان را ارتقا و افزایش دهد.

1- نیاز کارمندان خود را بشناسید و به زندگی آن ها توجه کنید

نیازهای کاری و شخصی کارمندان خود را بشناسید و سعی کنید این نیازها را برطرف نمایید. رفع نیازهای پرسنل و فراهم‌ کردن شرایط عالی برای آنان در سازمان، از موثرترین راهکارهای افزایش انگیزه در کارمندان محسوب می‌شود. این کار باعث می شود تا کارکنان تا با علاقه بیشتری کار کنند و بازدهی بالاتری داشته باشند. همچنین سعی کنید به زندگی کارمندان خود توجه کنید و مطمئن شوید بین کار و زندگی آن ها تعادل وجود دارد.

2- به موفقیت های کارکنان توجه و از تلاش آن ها قدردانی کنید

قدردانی از افراد یکی از عوامل موثر در افزایش انگیزه کارکنان است. اغلب کارکنان دوست دارند  توسط همکاران و مدیران تحسین شوند. می توانید به روش های مختلف از کارکنان قدردانی کرد. گاهی اوقات یک تشکر ساده نیز می تواند روی برخی از افراد تاثیر مثبتی بگذارد. سعی کنید حتی  به موفقیت‌های کوچک کاری کامندان نیز توجه کنید، چرا که همین مسئله می تواند دلیل خوبی برای ایجاد انگیزه و در نتیجه رشد و بهبود در سازمان باشد.

3- به کارمندان خود پاداش دهید

حقوق و دستمزد کارمندان خود متناسب با کاری که انجام می دهند تعیین کنید. سعی کنید افراد با استعداد، ماهر و با انگیزه را بخاطر حقوق ناچیز از دست ندهید. همچنین برای کاری که انجام می دهند پاداش، اضافه کاری و … در نظر بگیرید.

پاداش ها نشان دهنده قدردانی شما از کارمندان است و پول می تواند مشوق خوبی برای ایجاد انگیزه کاری در بین کارمندان باشد. پاداش بیشتر برابر است با کارآیی بیشتر و پاداش کمتر کارآیی کمتری را ایجاد می کند.

تنبیه‌ و مجازات نیز می‌تواند تاثیر منفی روی انگیزه کاری کرکنان بگذارد. پاداش‌های همیشگی، کارکنان را بد عادت می‌ کند و تنبیه‌ های بیش از حد نیز انگیزه آن ها را کاهش می دهد. هر انسانی می تواند خطا کند، نباید با هر خطای کوچکی آن ها را مجازات کرد. سعی کنید بین پاداش و تنبیه تعادل برقرار نمایید.

4- با کارمندان خود با احترام رفتار کنید و با آن ها روابط دوستانه برقرار نمایید

سعی کنید به عنوان مدیر با کارمندان خود ارتباط نزدیک و دوستانه برقرار کنید و به آن ها زور نگویید. مثلا می توانید با برگزاری دورهمی دوستانه، روابط عمیق تری بین اعضای تیم خود ایجاد کنید، نظرات آن ها را در مورد کار بپرسید و به آن ها گوش دهید. مدیران باید صداقت و اعتماد کامل را در بین کارمندان ایجاد کنند تا بتوانند کارمندان وفادار داشته باشند و با انگیزه بیشتری کار کنند.

5- محیط کاری شادی را برای آن ها ایجاد کنید

تلاش کنید محیطی شاد و با نشاط برای کارمندان خود ایجاد کنید، اگر کارکنان شاد و راضی باشند می توانند با انگیزه بیشتری کار کنند. خر از چند گاهی برنامه های شاد برای آن ها در نظر بگیرید. محیط کاری شاد باعث می شود ایده های مبتکرانه و خلاق شکوفا سود و این امر باعث افزایش مسئولیت پذیری و کارایی می شود.

6- محیط و ساعات کاری را برای کارمندان منعطف کنید

به کارمندان خود اجازه دهید تا برنامه کاری خود را مدیریت کنند . برنامه ریزی کاری داشته باشند. در واقع مدیریت زمان را به آن ها بسپارید تا بهره وری آن ها افزایش یابد. همچنین تلاش کنید تا ساعات حضور کارکنان را منعطف کنید و در صورت امکان دورکاری را برای برخی کارمندان لحاظ کنید تا کارایی آن ها بالا رود.

حضور و غیاب تیک باکس