بازاریابی مجموعه فعالیت های یک سازمان و فرآیندهای برقراری ارتباط، ارائه و تبادل پیشنهاداتی است که برای مشتریان، شرکا و جامعه به طور کلی ارزش دارد. به هرگونه اقدامی که یک شرکت برای جذب مخاطب برای ارائه محصول یا خدمات شرکت از طریق پیام رسانی با کیفیت بالا و تبلیغات انجام می دهد، بازاریابی می گویند و در همه زمینه های تبلیغات، روابط عمومی، افزایش رضایت مشتری و فروش، به کسب و کار کمک می کند. در واقع فروش تحت بازاریابی قرار نمی گیرد، در عوض، فروش نتیجه بازاریابی است.
مواردی از جمله محصولات یا خدماتی که ارائه می شود، قیمت محصولات یا خدمات، مکان ارائه محصولات یا سرویس و همچنین تبلیغات در بازاریابی نقش مهمی دارند.
تکنیک های سنتی از جمله تلویزیون، رادیو، نامه و … هستند. اگرچه هنوز هم روش های سنتی رواج دارند، اما بازاریابی دیجیتالی اکنون به شرکت ها اجازه می دهد تا با استفاده از اینترنت و سایت، ایمیل، رسانه های اجتماعی و .. محصولات و خدمات خود را ارائه کنند.
در اصل خود ، بازاریابی به دنبال گرفتن یک محصول یا خدمات ، شناسایی مشتریان ایده آل خود و جلب توجه مشتریان به محصول یا خدمات موجود است.
هدف از بازاریابی، نشان دادن ارزش محصول، تقویت وفاداری به برند، تحقیق و تجزیه و تحلیل مصرف کنندگان، ارسال نظرسنجی، مطالعه در مورد خرید آنلاین و در نهایت افزایش فروش می باشد. همچنین آگاه کردن مردم از محصولات و خدمات شما و ترغیب آنها به خرید همان محصولات ایکی از اهداف اصلی آن می باشد. یک سؤال اساسی اینجا مطرح می شود: کجا، چه زمانی و چگونه مصرف کننده ما می خواهد با تجارت ما ارتباط برقرار کند ؟
متخصصانی که در بخش های تبلیغ و ارتقاء یک شرکت کار می کنند، به دنبال جلب توجه مخاطبان کلیدی بالقوه از طریق تبلیغات هستند. تبلیغات مخاطبان خاصی را هدف قرار می دهد و می تواند شامل عبارات جذاب یا شعارها، بسته بندی های خاص یا طرح های گرافیکی و ارائه آن ها در رسانه های اجتماعی اباشد.