انتخاب شغل خوب و مناسب چه اهمیتی دارد؟

انتخاب شغل مناسب، موضوع مهمی است و اهمیت زیادی در رضایت شغلی هر فرد دارد. شغل خوب نقش مهمی در شکل ‌دهی به شخصیت، زندگی، روابط اجتماعی و…دارد. همان طور که می دانید افراد شاغل بخش عمده ای از عمر خود یعنی تقریبا سی درصد از آن را در محل کار خود سپری می کنند و مشغول به کار هستند. بنابراین هر شخص باید با خود فکر کند که آیا از شغلی که دارد راضی هست و نیازهای او را به طور کامل تامین می کند یا خیر.

وقتی شما شغل خوبی داشته باشید و از آن حس خوبی دریافت کنید، از بودن در آن شغل حس خوبی پیدا می کنید و با علاقه در محل کار خود حاضر می شوید. در واقع افرادی که به شغل خود علاقه دارند، به آن وابسته می شوند. ولی در مقابل، انتخاب شغل نامناسب که نتواند حس رضایت شما را جلب و نیازهای شما را تامین کند، باعث ایجاد نارضایتی شغلی می گردد.

مصاحبه شغلی موفق و توصیه های کاربردی

ویژگی ها و معیارهای انتخاب شغل خوب چیست؟

هر فرد باید بداند که یک شغل خوب چیست و چه ویژگی هایی دارد و چه شغلی مناسب اوست. در ابتدا هر شخص باید استعدادها، علایق و توانایی های خود را بشناسد و سپس با بررسی این ویژگی ها بهترین شغل را برای خود انتخاب کند. سعی کنید قبل از تصمیم گیری برای انتخاب شغل، به سطحی از خودشناسی دست پیدا کنید.

در زیر به بررسی برخی از معیارهای انتخاب شغل مناسب می پردازیم.

1- علاقه شخصی به شغل مورد نظر مهم است

اولین قدم برای انتخاب شغل، داشتن علاقه فردی به آن کار است. اگر به کار خود علاقه داشته باشید، از آن لذت می برید. بنابراین شناخت اشتباه نسبت به علایق شخصی، می تواند شما را وارد شغل نامناسب کند. اگر علاقه به شغل نداشته باشید، کار کردن خسته کننده می شود، حتی اگر درآمد بالایی داشته باشید.

2- شغل مناسب حقوق ومزایای مناسبی دارد

دومین عامل پس از علاقه به کار، داشتن حقوق و درآمد کافی و مزایای شغلی است. چرا که یکی از اهداف اصلی کارکردن، کسب درآمد و حقوق کافی است.اگر حقوق بالا و کافی داشته باشید می توانید تمام نیازهای مالی، مسکن، خوراک، پوشاک ، فرزندان، مراقبت های بهداشتی و … را تامین کند. در مقابل اگر شما درآمد پایینی داشته باشید و نتوانید نیازهای خود را تامین کنید، دچار افسردگی و استرس می شوید و بی انگیزگی در شما شکل می گیرد. همچنین مزایایی از جمله عیدی، بازنشستگی، وام، پاداش و … نیز از معیارهای یک شغل مناسب هستند.

3- امکان ترفیع شغلی در یک شغل خوب وجود دارد

شغل خوب شغلی است که در آینده امکان ترفیع رتبه داشته باشد و بتوانید در آن پیشرفت کنید. هر شغلی که شما بتوانید جایگاه شغلی خود را در آن ارتقا دهید و پس از چند سال کارکردن شرایط شغلی بهتری داشته باشید، مناسب می باشد.

شغل خوب ومناسب

4- امنیت و تعهد شغلی یکی از معیارهای انتخاب شغل خوب است

هر فرد در هر شغل نیاز دارد تا مطمئن شود که در آن شغل می ماند و آن را از دست نمی دهد. در واقع امنیت شغلی یکی از معیارهای مهم برای انتخاب شغل مناسب است. اگر امنیت شغلی نداشته باشید همیشه استرس از دست دادن کا و تامین هزینه های زندگی را دارید و درنتیجه آرامش شما از بین می رود. شما برای گرفتن وام و خرید مسکن و … نیز باید از امنیت شغلی خود اطمینان حاصل کنید.

5- شغل مناسب برای جامعه و مردم مفید است

سعی کنید شغلی را انتخاب کنید که بتوانید هم برای خودتان و هم برای مردم و جامعه خود مفید باشید. خدمت رسانی به مردم حس خوبی دارد و می تواند رضایت شغلی در فرد ایجاد کند و انگیزه کاری را افزایش دهد.

6- شغل خوب فشار کاری بالایی ندارد و تمام وقت نیست

شغلی که تمام وقت باشد و تمام انرژی شما را در روز بگیرد، می تواند به زندگی شخصی شما لطمه بزند. برخی از مشاغل، فشار کاری بالایی دارند و می توانند تمام وقت افراد را بگیرند. این کارها شما را فرسوده و حتی از خانواده و همسر و فرزندان دور می کنند.

7- کار خوب، فرصت رشد و یادگیری مهارت ها را افزایش می دهد

شما باید شغلی را انتخاب کنید که بتوانید در آن شغل رشد کنید و مهارت های جدید یاد بگیرید. در غیر این صورت شما هر روز یک کار روتین و تکراری انجام می دهید و دچار روزمرگی و بی انگیزگی می شوید. شغل مناسب شغلی است که بتوانید آموزش های جدید ببینید و مهارت های جدید کسب کنید.

8- جایگاه اجتماعی شغل موردنظر اهمیت دارد

شغل خوب شغلی است که با جایگاه اجتماعی و شان و شخصیت هر شخص تناسب داشته باشد.

9- محیط کاری مناسب و همکاران خوب از ویژگی های مشاغل خوب می باشد

هر فرد شاغل تقریبا یک سوم زندگی را در محل کار سپری می کند، بنابراین محیط کاری و کسانی که با او کار می کنند بسیار اهمیت دارند. محیط کاری باید آرام و مناسب باشد، فضای آن پرنور و شاداب باشد. مدیران و همکاران باید با احترام و مودبانه برخورد کنند و در عین حال فضای دوستانه برقرار باشد.

10- در هر کاری باید وظایف افراد مشخص شود

در هر شغلی که هستید، باید تمام مسئولیت ها و وظایف شما کاملا مشخص باشد و بدانید که چه کاری باید انجام دهید. اگر از ابتدا وظایف هر شخص تعریف نشود، ممکن وظایف فرد دیگری نیز به شما داده شود، بی آن که دستمزدی بابت آن دریافت کنید.

11- بررسی ساعات ورود و خروج توسط پرسنل

یکی از آیتم های خوب برای پرسنل این است که بتواند ساعات ورود خروج ، اضافه کار ، تاخیر ، تعجیل و … را به صورت لحظه ای بررسی کند و در صورت وجود هر گونه اصلاح درخواست خود را به مدیریت به صورت آنلاین ارسال کند. امکان گزارشگیری از تردد های خود در هر بازه زمانی داشته باشد . دستگاه حضور و غیاب میتواند این امکان را به پرسنل بدهد که آمار تردد های ماهانه خود را بررسی کنند.